Odwołany lub opóźniony lot, szkoda w turystyce.
- Odszkodowanie za opóźniony lot.
W dobie tanich połączeń lotniczych samolot staje się coraz powszechniej używanym środkiem transportu. Niestety, przyjemność z wyjazdu potrafi popsuć odwołany lub mocno opóźniony lot. Problem ten jest objęty rozporządzeniem WE 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. Na jego podstawie odszkodowanie przysługuje pasażerom: wylatującym z dowolnego państwa Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub Szwajcarii do dowolnego miejsca na Ziemi oraz wylatującym z tzw. państwa trzeciego (czyli spoza obszaru UE, EOG lub Szwajcarii) i lądującym na terytorium UE, EOG lub Szwajcarii, jeżeli przewoźnik obsługujący dany lot jest przewoźnikiem z UE, EOG lub Szwajcarii. Uwaga! Jeżeli pasażer otrzymał opiekę oraz korzyści lub odszkodowanie w państwie trzecim, nie przysługuje mu już odszkodowanie na podstawie rozporządzenia. Odszkodowanie na podstawie tego rozporządzenia nie przysługuje zatem, jeżeli zarówno lotnisko wylotu, jak i lądowania znajduje się poza UE, EOG lub Szwajcarią. Jeżeli lot jest opóźniony: pasażer ma prawo otrzymać bezpłatne posiłki i napoje w ilościach odpowiednich do czasu opóźnienia, także nieodpłatnie odbyć dwie rozmowy telefoniczne, wysłać 2 maile lub przesyłki faksowe; o co najmniej 5 godzin, pasażer może zrezygnować z lotu, a przewoźnik ma obowiązek zwrócić mu koszt biletu lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu; i opóźnienie to powoduje konieczność spędzenia jednej lub więcej nocy w hotelu, pasażer nie płaci za zakwaterowanie w hotelu ani za transport z lotniska do hotelu i z powrotem; i przylot do miejsca docelowego nastąpi co najmniej 3 godziny po pierwotnie planowanej godzinie przylotu, pasażerowie mogą uzyskać odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro, w zależności od zasięgu podróży (taki wyrok wydał Trybunał Sprawiedliwości UE w dn. 19 listopada 2009 r. w sprawach połączonych C-402/07 i C-432/07). Odszkodowanie może nie zostać przyznane, jeżeli przewoźnik wykaże, że opóźnienie nastąpiło wskutek wystąpienia tzw. siły wyższej (np. strajku czy wybuchu wulkanu), której w żaden racjonalny sposób nie mógł zapobiec. Jeżeli lot jest odwołany, pasażer może ubiegać się o zwrot kosztów biletu (w terminie 7 dni), zaoferowanie innego połączenia z docelowym punktem podróży oraz (jeżeli jest to uzasadnione czasem oczekiwania na inne połączenie) bezpłatny posiłek, napoje i rozmowę telefoniczną. Możliwe jest także dochodzenie odszkodowania za odwołany lot w wysokości od 250 do 600 euro, jeżeli: pasażer nie został na czas (tj. do 14 dni przed wylotem) powiadomiony o odwołaniu lotu; powiadomienie nastąpiło w okresie krótszym niż 14 dni przed planowanym wylotem, a przewoźnik nie jednocześnie nie zaoferował alternatywnego przelotu w czasie określonym przepisami. Uwaga! Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli odwołanie lotu następuje z przyczyn niezależnych od przewoźnika, np. złych warunków atmosferycznych. Jeżeli przewoźnik nie wywiązał się ze swoich obowiązków, należy w pierwszej kolejności złożyć do niego reklamację. Jeżeli nie otrzymamy odpowiedzi lub odpowiedź będzie niesatysfakcjonująca, można złożyć skargę do Komisji Ochrony Praw Pasażerów Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub wystąpić na drogę sądową (Sąd Najwyższy w uchwale z dn. 7 lutego 2014 r., sygn. akt III CZP 113/13 postanowił, że postępowanie przed ULC i sądem jest przemienne, więc pasażer może wybrać bardziej dla niego dogodną drogę dochodzenia swych praw).- Podmiot odpowiedzialny za szkody wyrządzone turystom podczas wakacji w trakcie wycieczek fakultatywnych.